Maskinavdelningen underhåller och renoverar lok och vagnar. Det mesta arbetet utförs i Faringe lokstall.

Det skall göras en hel del arbeten på Thor i vinter.

Gjuta nya lager på vevstakarnas storändar. Ena sidan får även nya lagerhalvor.

   
   

Justering av spel genom inschimsning av tvärstyckena mm.

Renovering av hytten inklusive laga taket.

Museijärnvägen har övertagit fyra fordon från Stockholms Läns Landstings Trafikförvaltning. De har senast gått i trafik på Roslagsbanan. Det är två lokomotorer littera Z4 och en godsvagn littera G plus en snöplog.

 

G 310037 och Z4p SJ 317  Snöplogar, den högra är den nyanlända

Lokomotorerna är SJ 266 och SJ 317 och godsvagnen är G 310037 som är ombyggt för arbete med kontaktledning.

Arbete pågår redan med att montera ihop motorn på SJ 266 som behöver en ny topplockspackning. Nu spacklas och målas den.

Målning av Z4

 

 

 

 

 

Thor håller på att få sina tuber utbytta nu under vintern för att kunna gå för fullt till trafiksäsongen 2015, det var många tuber som gick sönder under årets trafiksäsong. Samtliga gamla tuber är urtagna och pannan är rengjord och inspekterad inifrån då det nu går att krypa in där det normalt är fullt av tuber.

Samtidigt görs en del andra arbeten på pannan och loket. i helgen monterades ångrören ihop i sotskåpet med sina linstätningar inpassade i flänsarna. Avbrutna pinnbultar till vattenståndsglasen borrades ur med vänsterborrar. Rundpannan är rengjord och inspekterad innan nya tubsatsen skall monteras.

Nu återstår det att förbereda de nya tuberna och hålen i tubgavlarna innan montering av de nya tuberna och sedan kraga dessa i gavlarna innan det är dags för provtryckning för att se att allt är tätt.Tuberna pressas fast i hålen för att det skall bli tätt och sedan kragas (vrängs) änden runt hålkanten för att bättre tåla hettan i fyrboxen.

Thors panna utan tuber

Fyrbox med bakre tubgavel. Främre tubgavel skymtar genom tubhålen.
Bild: Tomas Johansson

FaLang translation system by Faboba